X
تبلیغات
گناهان کبیره - احکام تراشيدن ريش و احاديث در مذمت ومضرات ريش تراشي.
احادیثی در رابطه با گناهان کبیره


آيا تراشيدن موی صورت و باقی گذاشتن مو بر چانه حرام است؟
بنابر احتياط، ريش تراشی حرام است و تراشيدن موهای صورت كه بر روی دو فك روييده مشمول حكم ريش تراشی است امّا تراشيدن موی گونه ها، اشكال ندارد.

گاهی برخی شركت های اروپايی برای استخدام در شركت خود امتيازی برای افراد ريش تراشيده قايل می شوند آيا جايز است برای استخدام در آن شركت، ريش را تراشيد؟
بنابر حرمت ريش تراشی، چنانكه مقتضای احتياط است مطلب فرضی سؤال، جايز نمی شود.

من جوان هستم وبخشی از موی صورتم روييده آيا کوتاه کردن آن با پايينترين شماره ماشين اصلاح اشکال دارد؟
کوتاه کردن آن به مقداری که عرفا صدق ريش کند مانعی ندارد.
ريش زدن حرام است. البته با ماشين ته زن , يا با تيغ آيا کسی ازعلما هستند که احتياط واجب گفته باشند؟
زدن ريش , چه با تيغ وچه با ماشين ته زن, به احتياط واجب حرام است.

آيا والدين می توانند فرزندان خود را از گوش دادن به موسيقی روز ويا تراشيدن ريش منع کنند؟
حق دارند.

کوتاه کردن ريش با ماشين های ريش تراش برقی که ريش را از ته ميزند چه حکمی دارد آيا حرام است ؟
به احتياط واجب جايز نيست .

زدن ریش با ماشین که از ته نمیزند و چانه را با شماره کمتر چه حکمی دارد ؟
اگر به مقداری بماند که عنوان ریش صدق کند مانعی ندارد.

حد تحریم ریش زدن چقدر است ؟ آیا با ماشین زدن حرام است ؟
باید به مقداری موبماند که گفته شود ریش دارد.

آیا زدن ریش به وسیله دستگاه موزر اشکال دارد ؟
اگر به مقداری باشد که صدق ریش بکند اشکالی ندارد .

من طرفين صورتم را مى تراشم و قسمت چانه را باقى مى گذارم ـ ريش پروفسورى ـ آيا حرام است؟
به احتياط واجب جايز نيست.

زدن ريش با تيغ چه مساله دارد و در اين موضوع ميشه عدول كرد به مرجع ديگرى؟
بنا به احتياط واجب جايز نيست و نيست مجتهدى كه فتواى به حليّت داده باشد.

آيا گذاشتن ريش پروفسورى كافى است ؟
بنابر احتياط واجب كافى نيست .

تراشيدن ريش با تيغ در صورتى كه كل ريش را نزنيم چه حكمى دارد ؟
بنابر احتياط واجب كافى نيست .

آيا تراشيدن ريش با تيغ به نحوى كه مقدار بسيار كمى ريش بر روى صورت باقى بماند اشكال دارد ؟
اگر عرفاً صدق ريش بكند مانعى ندارد.

تراشيدن محاسن با ماشين ريش تراشى كه از ته مى زند اشكال دارد ؟
تراشيدن ريش به احتياط واجب جايز نيست .

احکام ريش چيست ؟ آيا زدن ريش اشکال دارد ؟
بنابر احتياط واجب جايز نيست .

در صورت حرمت تراشيدن ريش حدود آن كدام است؟
بنابر احتياط واجب نبايد تراشيده شود و در حدى ريش بگذارد كه در عرف گفته شود ريش دارد.

تراشيدن ريش با ماشين فيليپس چه حكمى دارد؟
بنابر احتياط واجب جايز نيست.

چرا تراشيدن ريش حرام است؟ منبع آن را لطفاً اعلام نمائيد.
بنابر احتياط واجب جايز نيست و دليل احتياط ممكن است وجود بعضى روايات غير معتبر و اجتناب از مخالفت مشهور و احتياط در دين.

تراشيدن ريش با تيغ يا با ماشين صفر آيا اشكال دارد؟ براى كسى كه صدق ريش نكرده چطور؟
بنابر احتياط واجب جايز نيست و تراشيدن موهاى نازكى كه از كودكى مىرويد اشكال ندارد.

آيا تراشيدن ريش از ته و يا بصورتى كه فقط در قسمت چانه حفظ شده و ما بقى تراشيده شود جايز است ؟
بنابر احتياط جايز نيست .

آيا گذاشتن ريش كه مستلزم حرج باشد جايز است ؟
اگر گذاشتن ريش مستلزم حرج باشد تراشيدن جايز است .

اقتداء كردن به كسى كه موى صورتش را با ماشين شماره صفر مى تراشد چه حكمى دارد؟
در جماعت بايد عدالت امام را احراز نمود

يك ملاك براى ريش بگوييد. آيا ريش مدل دار مجاز است؟
آنچه بنابر احتياط لازم است اين است كه مقدارى ريش بگذارد كه گفته شود ريش دارد.

آيا درآوردن توى ريش يعنى زدن تيغ در قسمت بالايى ريش و روى لپ ها حرام است يا خير؟
حرام نيست

آيا ريش پروفسورى كفايت مىكند؟ در صورتى كه بقيه صورت را با تيغ بتراشد؟
به احتياط واجب كافى نيست

تراشيدن ريش به اندازه اى كه صورت سفيد شود حكمش چيست؟
بنابر احتياط واجب جايز نيست.

تراشيدن ريش با تيغ يا با ماشين صفر آيا اشكال دارد؟ براى كسى كه صدق ريش نكرده چطور؟
به احتياط واجب جايز نيست ولى موهاى نرم كه قبل از بلوغ وجود دارد ريش نيست و تراشيدن آنها اشكال ندارد.

تراشيدن تمام صورت با لوازمى همچون تيغ صورت و … چه حكمى دارد ? در صورت حرمت حد مجاز آن چه مقدار مى باشد ؟
 بنا بر احتياط واجب جايز نيست و بنا بر احتياط بايد به مقدارى باشد كه صدق ريش كند .

زدن ريش بطوريكه بر روى چانه باقى باشد چه حكمى دارد ؟
بنا بر احتياط واجب جايز نيست .

 مضرات ریش تراشی
 در این مقاله با مضرات تراشیدن ریش از نظر دینی و علمی آشنا خواهید شد.
 در این مقاله ما سعی بر این کرده ایم تا مضرات ریش تراشی را از نظر دینی و علمی ثابت کنیم.
تراشیدن ریش از نظر دین اسلام جایز نمیباشد و مقدار مجاز تا حدی میباشد که وقتی عرف مردم به صورت نگاه میکنند بگویند فلان شخص ریش دارد و در تراشیدن ریش فرقی بین تراشیدن ریش با ماشین یا تیغ نیست.
دکتر ((فینکور جرج)) میگوید : برای ریش منافع بسیاری است مانند نگه داری دهان، مانع شدن از رطوبت اضافی دهان، سلامتی دندان و غده های لعابی.
نویسنده کتاب تراش ریش از نظر بهداشت مینویسد : تغییر قیافه و رنگ، پیدایش بعضی از امراض دهان و گلو، چایشهای صورت و گلو، جوشهای مخصوصی که در اطراف گلو پیدا میشود، گاهی درد دندانهای بسیار سخت و ناگوار و بعضی از زکام ها، طبق کشفیات علم روز بسیاری از اوقات در اثر تزاشیدن ریش پیدا میشود.
نویسنده کتاب تاریخ آمریکا ((سجعان ماریونی)) در کتابش راجع به منافع موی ریش و زیان تراش آن نوشته است که بعضی از مردم ریش داشتن را نمی پسندند و غافلند که داشتن ریش نافعتر است مخصوصا پزشک حاذق مشهور ویکتور ژورژ عقیده اش این است که ریش فوائد بسیاری دارد و مسلم است که ریش داشتن دهان را از دردهای چندی که متوجه دهان و اطراف آن است محافظت می نماید و هم از رطوبات زائدی که متوجه به جوانب دهان است جلوگیری میکند و پزشکان دیگر هم نقل کرده اند وقتی در فصل زمستان ریش تمام کارکنان راه آهن را تراشیدند پس از تراشیدن، اغلب آنها مبتلا به درد و آماس و ورمهای سختی شدند مخصوصا در غده هایی که چشمه های لعابی گلو و دهان است این دردها پدید می آید و نیز گفته اند که پزشک دیگری کسانی را که مبتلا به درد زکام شده بودند با امر کردن به گذاشتن ریش بیماری آنها را درمان کرد و لذا همه از شر این بیماری خلاص شدند.
یکی دیگر از منافع ریش که پزشکان به آن اعتراف کرده اند این است که در طولانی مدت پوست کسانی که ریش خود را نمیتراشند شاداب تر و سالم تر میماند چرا که امروزه ثابت شده است که موها دارای روزنه بسیار ریزی میباشند که هوا از آنها رد و بدل میشود و اکسیژن را به زیر پوست میرسانند و به همین جهت پوست کسانی که ریش میگذارند شاداب تر میماند و در طولانی مدت شاداب تر میماند.
تشکیل انجمنهایی در دنیا در جهت منافع ریش
منافع ریش و زیانهای ریش تراشی برای بسیاری از اطبا پوشیده نیست به گونه ای که هر سال از گوشه و کنار دنیا مقالاتی در این رابطه منتشر میشود از جمله در سال 1911 میلادی به علت شیوع ریش تراشی در کشورهای خارجی و کل دنیا و به دلیل کشف مضرات ریش تراشی عده ای از اطبا و دانشمندان اروپا انجمنی برای مبارزه ریش تراشی در انگلستان تشکیل داده و برای حفظ بهداشت عمومی و جلوگیری از این عمل نشریاتی منتشر نمودند.

علت گذاشتن ريش و حرمت تراشيدن آن :
- دستور خداوند حکيم

رسول خدا (ص) نامه هايي براي پادشاهان کشورها از جمله ((خسرو پرويز )) شاه ايران براي پذيرش اسلام فرستاد. شاه مغرور و فاسد نامه پيامبر (ص) را پاره کرد و دستور دستگيري آن حضرت را صادر کرد . ماموارن شاه ايران در حالي به محضر مبارک آن حضرت مشرف شدند که ريش خود را تراشيده و از سبيل هاي بلند برخوردار بودند .
رسول گرامي اسلام (ص) تا نگاه به آنها نمود ناراحت شدند و فرمودند : واي بر شما !
چه کسي به شما گفته ريش خود را بتراشيد و سبيل خود را بلند نگه داريد . آنها گفتند :
پادشاه ايران دستور داده است .
رسول خدا (ص) فرمود :
(( وَ لکن رَبّي اَ مَرَني باعفاء لـِحيَتي وَ قَصِّ شارِبي ))
اما پروردگار من دستور به گذاشتن ريش و کوتاه کردن سبيل ها داده است .
((بحار الانوار ، ج20 ،ص 389 )

2- تشبيه به مجوسيان و يهوديان
از روايات استفاده مي شود که يهوديان و مجوسيان بر خلاف دستور خداوند و پيامبران (ع)
ريش خود را مي تراشيدند . اسلام براي حفظ هويت فرهنگي ، به مسلمانان دستور داد ضمن
عمل به احکام اسلام ، ظاهر خود را شبيه بيگانگان نکنند. زيرا اگر ملتي مانند مسلمانان که
داراي فرهنگ غني و کاملي هستند ، در فرهنگ از ديگران تقليد کردند ، به تدريج اصالت و هويت و فرهنگ ديني و ملي خود را از دست خواهند داد. همانطوري که در طول اين چند قرن بالاخص در اين عصر از دست دادن هويت فرهنگي در عده اي مشهود است.
بر همين اساس رسول گرامي اسلام (ص) فرمود:
((حَفو الشََّوارِبَ وَ اعفُوا الُحي و لا تَشَبَّهوا بِاِليَهُودِ ))
سبيل هايتان را کوتاه نماييد و محاسن (ريش ها ) خودتان را بلند نگه داريد و خود را شبيه يهوديان مگردانيد : (البته محاسن ، نبايد از يک قبضه دست بلندتر باشد )
(وسائل الشيعه: ج 1 ص 423 ، مکارم الاخلاق ص 67 )

و همچنين آن حضرت فرمودند :
اِنَّ المَجَوسَ جَزَّوُا لُحاهُم وَ وَفَّرُوا شَوارِبَهُم وَ اِنَّا نَحنُ نَجِزُّ الشَّوارِبَ وُ نَعفي اللُحي وَ هِيَ
الفطرةُ))
مجوسيان ريش هاي خود را ميتراشيدند و سبييل هاي را بلند نگه مي دارند . ولي ما مسلمين
(عکس آنها ) سبيل هاي خود را کوتاه و محاسن را بلند نگه مي داريم ، و ريش داشتن و کوتاه
کردن سبيل مطابقت فطرت انساني است
(وسائل الشيعه ، ج 1، ص 423 – مکارم الخلاق ص 67 )
و نيز رسول خدا (ص) فرمودند :
((لَيسَ مِنا مَن تَشَيبَّهَ بِغَيرِنا ))
کسي که خود را شبيه غير مسلمانان در آورد از ما نيست
و همچنين فرموده ملمان واقعي نيست کسي که به دستور و رسوم و آداب بيگانه عمل کند .
(کنز العمال : ج 1 ، ص 219)

امام صادق (ع) فرمودند :
خداوند به يکي از پيامبران وحي کرد که به مومنان بگو که در لباس ، خوراک و آداب و رسوم
دشمنان خدا را سرمشق قرار ندهيد که اگر چنين کنيد شما هم مثل آنان دشمنان خدا محسوب
مي گرديد .
( بهشت جوانان ، ص 477 .وسائل : ج 3 ص 279 و ج 11 ، ص 111 )

3- عظمت و نشانگي مردانگي
ريش از نشانه هاي مرد بودن است و عظمت و ابهت او را نشان مي دهد و ريش در آوردن در مرد علامت آن است که ديگر او جزء بچه ها و زنان نيست ، کسي که ريش خود را مي تراشد ، اين نشانه و ابهت مردي را از بين مي برد و خود را شبيه زنان مي گرداند مفضل يکي از ياران امام صادق (ع) درباره علت ريش سوال کرد .
آن حضرت (ع) در جواب فرمود:
هنگامي که انسان مو و ريش در صورتش مي رويد، اين کار علامت و نشان مرد بودن و عظمت و ابهت او را مي رساند و او را از حد و مرز بچه ها و شبيه زنان بودن خارج ميسازد بعد آن حضرت (ع) فرمود : اگر فرزندي که متولد مي شود ، مونث و دختر باشد، صورت او به خاطر نروئيدن يش صاف و پاکيزه مي ماند تا اين پاکيزگي و شادابي و طراوت در صورت زن سبب تحريک و جلب مردان و زمينه را براي ازدواج با يکديگر فراهم سازد که ازدواج هم براي باقي ماندن نسل بشر مي باشد (بحار . ج 3 ، ص 62 و 75 )
4- زينت مردان
از امام رضا (ع) سوال شد : چه امتياز و ارزشي در ريش است که مردان دارند ولاي زنان
ندارند ؟
امام (ع) فرمودند : خداوند مردان را به وسيله محاسن زينت داده است و فضيلتي براي مردان
است و به وسيله ريش مردان از زنان شناخته مي شوند .
(سفينة البحار ، ج 2 ، ص 508 )

- باعث رساندن آسيب به صورت
رسول خدا (ص) فرمودند:
محاسن (ريش) را از ته زدن يک نوع مثله ( شکنجه و آزار جسم و روح ) است و کسي که خود را از شکنجه و اذيت کند لعنت خداوند بر او باد .
مستدرک الوسائل : ج 1 ص 406 – سفينة البحار : ج 2 ص 508 )

6- عمل قوم لوط
قوم لوط مردمي آلوده و ناپاک بودند که خداوند سبحان در اثر عمل شنيع لواط ، انها را نابود ساخت و يکي از اعمالي که سبب نازل شدن عذاب بر آنها شد ، تراشيدن ريش بود .
رسول گرامي (ص) فرمود :
ده عمل زشت و گناه ، باعث نابودي قوم لوط شد. يکي عمل لواط و آن حضرت بقيه اعمال آنها را شمرد و تا اينکه فرمود :و تراشيدن ريش و بلند کردن سبيل دو عمل و گناهي بود که سبب از بين رفتن قوم لوط شد
( مستدرک الوسائل ، ج 1 ، ص 407 )
 
در اسلام کوتاه کردن سبيل و گذاشتن ريش در حد متعارف و آن گونه که شرع مقدس تعيين نموده ، مورد تشويق قرار گرفته است . و در مقابل آن تراشيدن ريش و بلند نمودن سبيل و خود را شبيه بيگانگان نمودن بسيار مذمت شده است .

فلسفه حرام بودن تراشيدن ريش :

همه مراجع عاليقدر فتوي به حرمت ريش تراشي داده اند و فرقي در حرام بودن بين تراشيدن
تمام صورت و يا قسمتي از صورت نگذاشته اند. در عين حال عده اي سوال مي کنند که علت
حرام بودن ريش تراشي چيست ؟
در اين بحث به صورت فهرست وار ضررهاي جسمي و روحي آن گفته خواهد شد و قبل از
آن تاريخچه اي از ريش گذاشتن و تراشيدن آن بيان خواهد شد.

تاريخچه اي از ريش گذاشتن:


وقتي تاريخ ريش گذاشن بررسي مي شود ، يک نوع افراط و تفريط در آن بوده به طوري که عده اي ريش خود را آنقدر بلند مي کردند که به زمين کشيده مي شده و افرادي را اسير جمع آوري آن از زير دست و پا مي کردند . در مقابل برخي ريش خود را از ته مي زدند ،

ريش در شريعت حضرت موسي (ع) :


عبرانيان از زمان هاي بسيار قديم ريش مي گذاشتند و بر طبق شريعت حضرت موسي (ع) مجاز به تراشيدن ريش نبودند و کندن ريش نزد آنان علامت تحقير و بي احترامي بود.
حضرت موسي (ع) با مرداني از بني اسرائيل به کوه طور رفت ودستور فرمود که بعد از دعاي من آمين بگوييد . از جمله دعاهاي حضرت نفرين بر کساني که ريش خود را مي تراشيدند.
(برگرفته از اولين دانشگاه و آخرين پيامبر (ص) ، ج 15 ، ص 243 ، 263 )

سلاطين و علماء


سلاطيني از بابل ، آشور، ايران و يونان قديم ريش خود را فرمي دادند و در مجسمه هاي داريوش بزرگ و حکمائي مانند افلاطون ، ارسطو و سقراط اين موضوع مشهود است .
برخي فراعنه مصر سنگ هاي قيمتي و مرواريد به ريش خود مي آويختند و آن سنگ ها ريش ها را اصلاح مي کردند.
معروف است که ريش سلطان سنجر آنقدر طول وعرض داشت که زمان شکار و تيراندازي غلامان مي دويدند و ريش شاه را که به زمين مي رسيد با پارچه اي بسته و به پشتش گره ميزدند.
ريش فتحعلي شاه قاجار و دربانيانش آنقدر بزرگ بود که در زمان تيراندازي آن را مي بستند.
زماني ريش ها را شکل خاصي مانند توپي ، دم کبوتري ، مربع و مستطيل مي دادند .
((عباد)) برادر عبيدالله بن زياد )) ريش طويلي داشته و ((ضياءالدين قزويني )) استاد
((سعد الدين تفتازاني )) ريشش آنقدر طولاني بود که به کفش هايش مي رسيد و در خواب آن
را کيسه مي کرد و چون بر مرکب سوار مي شد ، انرا متفرق مي نمود و مردم را متوجه خود مي ساخت .
مردم يونان و روم قديم هم ريش داشتند، اما کم کم در ايام شادي ريش تراشي معمول گرديد .
اما در نزد ايرانيان ريش مرسوم بوده است.
اولين کسي که فرمان ريش تراشي را دسته جمعي صادر کرد ((اسکندر مقدوني )) بود و دومين نفر که اين دستور را داد ((فيليپ هفتم )) در اسپانيا و سومين نفر ((پطر کبير))در روسيه بود و او چنان سخت گرفت که کساني را که داراي ريش بودند ، جريمه مي کرد و چهارمين نفر ((شاه عباس صفوي )) در ايران بود.

احترام ريش نزد درويشان


قلندران و درويشان در عراق موي سر و ابرو را مي تراشيدند و در ايران تاري از موي ريش و سبيل را به عنوان ارادت و دوستي و مردي و يا براي شرط نذر براي يکديگر ارسال مي کردند و يا گرو مي گذاشتند.
در يک دوره طولاني اگر ريش کسي را مي کندند ، آنقدر توهين آميز بود که مرگ را بر آن ترجيح مي داد و ريش داشتن را مورد احترام قرار مي دادند ، و چه بسا بعضي دولت ها ريش انسان هاي مجرم را مي تراشيدند و تبعيدش مي کردند و با پياده و سواره در شهر در معرض تماشاي عموم قرار مي دادند .
داشتن ريش سيره انبياء (ع) و دانشمندان اروپايی


سيره انبياء و ائمه اطهار (ع) و اولياء الهي و علماء گذاشتن ريش بود و از تراشيدن آن نفرت
داشتند و در بين دانشمندان جهان از جمله اروپا و سلاطين بسياري از آنها به پيامبران در ريش
گذاشتن اقتدا مي کردند. از جمله دانشمندان اروپايي که ريش داشته اند و عکسهايشان در کتابها
و موزه ها موجود است ، عبارتند از : پاستور فرانسوي ، ماريوني (مخترع ماشين چاپ ) کوري پير (فيزيک و شيميدان فرانسوي کاشف راديوم ) ، تارنيه (بزرگترين استاد معالجه امراض) لوکاس شامپيو نبر (نخستين کسي که عمل فتق را انجام داد ) دکتر پرفسور اميل
و.....


+ نوشته شده در  پنجشنبه 1390/05/20ساعت   توسط سید جمال موسوی | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
گناهان کبیره احادیثی در رابطه با گناهان کبیره استمناء سحق سکس روابط نامشروع

نوشته های پیشین
شهریور 1392
مرداد 1392
تیر 1392
فروردین 1392
بهمن 1391
آبان 1391
شهریور 1391
خرداد 1391
اردیبهشت 1391
اسفند 1390
مرداد 1390
خرداد 1388
فروردین 1387
آرشیو موضوعی
ریش تراشی
استمنا و سحق
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM


ملک قم املاک قم خرید فروش رهن اجاره http://www.malekqom.ir
ملک قم ،املاک قم، خرید، فروش، رهن، اجاره، مسکن، منزل، مسکونی، اجاره، رهن ، رهن و اجاره ، خرید و فروش ، مشاور املاک،مشاور املاک نسیم قم ، خرید مسکن اینترنتی ، آپارتمان ، ویلایی، ویلا ، شمال ، قم ، ملک ، املاک ، طبقه ، منطقه ، ایران کلبه ، فیش، دفتر کار، مغازه ، زمین ، باغ ، انبار ، کارکاه ، گاراژ ، تقاضای ملک ، خانه ، کلبه ، معامله ، قرارداد ، سند ، مجتمع ، وام مسکن ، پارکینگ ، انباری ، پروانه ساخت ، وکالت ، شهرک سازان ، جنوب ، شهرک سازان جنوب، پردیسان، شهرک پردیسان، شهر پردیسان، بسیج ، زمین های، زمینهای، ارتش، بزرکترین املاک استان قم ، بنگاه ، ثبت ملک ، اخبار مسکن ، بانک اینترنتی املاک ،دکوراسیون داخلی ، مشاور املاک استان قم ، مشاور املاک استان قم در پردیسان ، خریدوفروش زمین در قم ، خریدوفروش اپارتمان در قم ، فروش فوری اپارتمان در قم ، رهن واجاره در قم ، مسکن مهر

www.amlakqom1.blogfa.com
www.qommalek.blogfa.com
www.gonahkabir.blogfa.com
www.jamal-moosavi.blogfa.com
www.tebyanqom.blogfa.com
www.softit.blogfa.com
www.jamalmoosavi.blogfa.com
www.payvandetalkh.blogfa.com
www.tv4u.blogfa.com
www.sadatqom.blogfa.com
www.payamsadat.blogfa.com
www.ahmadmousavy.blogfa.com
www.yanqom.blogfa.com
www.azadqom.blogfa.com
www.gorohe.blogfa.com
www.ddtanhaiy.blogfa.com
www.theyar.blogfa.com
www.cafezan2.blogfa.com
www.linkco.blogfa.com
www.visioneman.blogfa.com
www.blogfa.com

amlakqom.mihanblog.com
eamlakqom.mihanblog.com
malekqom.mihanblog.com
melkqom.mihanblog.com
melkeqom.mihanblog.com
amlakeqom.mihanblog.com
qomamlak.mihanblog.com
qommelk.mihanblog.com
qommalek.mihanblog.com
qommaskan.mihanblog.com
maskanqom.mihanblog.com
www.jamalmoosavi.mihanblog.com
www.mihanblog.com

www.eamlakqom.persianblog.ir
www.malekqom.persianblog.ir
www.melkqom.persianblog.ir
www.melkeqom.persianblog.ir
www.amlakeqom.persianblog.ir
www.qomamlak.persianblog.ir
www.qommelk.persianblog.ir
www.qommalek.persianblog.ir
www.maskanqom.persianblog.ir
www.qommaskan.persianblog.ir
www.amlakqom1.persianblog.ir
www.sercherme.persianblog.ir
www.webdesign90.persianblog.ir
www.persianblog.ir

موسسه خیریه سادات موسوی قم
بسیج مدرسه علمیه معصومیه قم
سید جمال موسوی